Social Icons

Thursday 9 January 2014

PELUANG

Assalamualaikum, salam sejahtera.

Setiap hari sama ada kita sedar atau tidak, banyak PELUANG yang datang dan terhidang. Ia seumpama bas yang datang melalui depan mata kita. Tinggal nak naik dengan tak naik je bas tu.. :)

Begitu juga dengan peluang2 perniagaan.

Celik Bisnes

Orang bisnes pasti akan dapat melihat peluang2 tersebut (peluang ni kadang-kadang tak dapat dilihat oleh orang biasa yg bukan berjiwa bisnes), dan mereka akan mengkaji dan menilai setiap peluang tersebut dan membuat pertimbangan dan pengiraan, seterusnya membuat keputusan sama ada untuk manfaatkan peluang tersebut atau melepaskan ia berlalu pergi atas alasan penilaian tadi.

Business Opportunity Meeting (BOM)

Baru2 ni kami ada menghadiri satu BOM yang dianjurkan oleh sebuah syarikat produk kesihatan. Kami dapat maklumat BOM tersebut dari rakan wassup. Bertempat di Taman Molek, Johor Bahru. Bermula jam 8.30 mlm hingga 10.00 mlm (10.30 baru habis, sbb start lambat skit)

Majority wanita yang hadir, ramai yang muda jelita..hehe, ada juga pasangan suami isteri yang membawa anak masing2 seperti kami...

Penerangan di sampaikan oleh Puan Sharifah yang merupakan Business Dev. Exec (kalau tak salah la.. lupa plak) di syarikat tersebut.


Speaker of The Day, Puan Sharifah


Antara yang hadir, majority wanita


Extra Income


Permulaannya, hadirin dihidangkan dengan fakta tentang pendapatan & ekonomi semasa di Malaysia, yang mana secara purata setiap rakyat Malaysia mendapat gaji sebanyak RM2500 sebulan. Banyak tak? dalam keadaan ekonomi sekarang ni, dalam kenaikan harga hampir kebanyakkan barang dan perkhidmatan, boleh survive tak dengan gaji sebanyak tu? Cukup? Tak cukup? atau cukup2?

Tambahnya lagi tahun 2014 dikatakan Tahun Naik, sebab banyak harga barang & perkhidmatan akan naik!

Bersedia kah kita?

Mahu tak mahu, rakyat Malaysia hari ini perlu ada penambahan pendapatan, agar selari dengan kenaikkan perbelanjaan dari hari ke hari.

Buat lah apa saja untuk dapatkan tambahan dalam pendapatan: meniaga kecil-kecilan, tawarkan service.. asalkan yang halal :)

Online Business

Puan Sharifah juga menyatakan antara jenis perniagaan yang boleh dimulakan, yang berisiko rendah, mudah dan modal yang rendah (kadang2 zero modal) adalah PERNIAGAAN INTERNET ( ONLINE BUSINESS).

Bila ada ilmu, baru kita tahu, sebenarmya nak memulakan sesuatu perniagaan, modal bukanlah perkara utama yang diperlukan, sebaliknya modal diri sendiri dan ilmu perniagaan itu sendiri yang menjadi teras dan tunjang kepada kejayaan perniagaan tersebut.

Kami sendiri pernah memulakan perniagaan dengan modal RM3K (produk kecantikan dan pelangsingan) RM30K (Pusat Internet) RM50K (pump modal masuk bisness Pusat Internet) sebelum ni.... jadi apa salahnya kami dengar pula peluang perniagaan yang modalnya tak sampai RM100.

Pesan Mentor saya, bisnes yang baik bermula dengan modal yang kecil dan kemudian berkembang menjadi perniagaan yang besar.

Kaji Syarikat dan Produk

Selesai penerangan BOM tersebut, kami sedar, ini mungkin peluang yang baik kerana ianya adalah jenis perniagaan yang sedang kami jalankan: niche kesihatan & business online.

Syarikat pun dah 57 tahun di US, baru 20 tahun di Malaysia. Produk pulak berkesan, ramai yang berpuas hati dengan keberkesanannya.

Sesuatu yang mengejutkan, di Malaysia, syarikat ini telah berkembang 1000% sejak 5 tahun yang lalu. Kami percaya faktor utama yang mendorong peningkatan yang mendadak tersebut adalah dengan adanya teknik pemasaran yang digunakan sekarang, iaitu Internet Marketing & Social Marketing.

Kalau syarikat ni dah bertahan selama 20 tahun, tiada masalah untuk terus maju untuk 20 tahun akan datang kan..?


Memilih SYARIKAT yang betul lebih penting dari USAHA anda.


Perkongsian dari Puan Salwa yang menjalankan bisnes ini secara online

Apa yang penting, kaji dan nilai peluang yang terhidang.

Sama2 kita nantikan :)

Sekian entry kali ni, terima kasih kerana membaca.

Jika inginkan tips dan motivasi usahawan secara percuma, sila download ebook percuma di link berikut:
http://www.ebookniaga.com/sorryboss/adishasha

Suhardi Jamailudin (adie)

Shaklee Independent Distributor
ID: 1089730
Pasir Gudang, Johor Darul Takzim

013-4744 146 (call)
017-5980 770 (sms/wassup)


Kalau anda suka dengan perkongsian serta tips-tips ini dan anda rasakan ada dikalangan kawan atau saudara mara yang insyaAllah akan dapat manfaat dengan perkongsian ini, saya jemput untuk anda sama-sama hebahkan kepada mereka melalui butang LIKE di bawah. Semoga usaha kita untuk sebarkan ilmu bermanfaat ini dipandang oleh Allah dan memperoleh rahmatNya. InsyaAllah.






0 comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Blogroll

About

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my