Social Icons

Sunday 5 January 2014

My Story

Assalamualaikum, salam sejahtera.

Nama saya Suhardi Jamailudin, berasal dari Kampung Penaga 2, Kepala Batas, Pulau Pinang. Anak ke-3 dari 4 orang adik beradik hasil perkongsian hidup Haji Jamailudin Bin Ismail dan AllahYarham Maznah Binti Md. Isa ( minta jasa baik sedekahkan Al-Fatihah).

Saya kini menetap di Taman Air Biru, Pasir Gudang bersama keluarga ( isteri, Shaqrina Shasha dan seorang anak perempuan Qaisara Sorfina Shasha, 6 tahun) dan juga mertua, Encik Shokri Mahat & Puan Shahrizad Ami.



Saya merupakan seorang Peniaga Online sepenuh masa, yang menggunakan Facebook sebagai medium pemasaran, untuk memasarkan produk kesihatan & kecantikan. Dengan fenomena Facebook Marketing sekarang, saya yakin untuk terus menjalankan perniagaan ini. Kisah peniaga di Facebook yang mendapat untung puluhan ribu sebulan bukan lagi cerita dongeng. 

Zaman Makan-Kerja-Tidur

Saya yang dulu adalah seorang yang jarang membuat keputusan (kebanyakkan keputusan dalam hidup saya ditentukan oleh orang tua saya, mungkin sebab tu saya tidak terdedah dengan tanggungjawab membuat keputusan dalam satu2 perkara), tak gemar bincang masa depan, tiada matlamat dan tujuan hidup.

Sehinggakan saya pernah bekerja sebagai pemandu lori dan bas sekolah setelah tamat pengajian dari universiti...sebab apa? Sebab saya tak betul2 plan, tak betul2 target apa yang saya nak buat selepas tamat belajar. Saya just go with the flow..saya biar orang lain buat keputusan untuk saya... :(

Kemuncak zaman Makan-Kerja-Tidur adalah semasa saya menjalankan perniagaan Pusat Internet (cyber cafe). Pada masa itu saya betul2 menjadi hamba kepada bisness saya. Buka kedai 9.00 pagi hingga 11.00 malam...7 hari seminggu! Lupa pada Tuhan, lupa pada saudara mara, lupa pada jiran2, lupa pada kawan2, lupa pada masyarakat. Saya hanya nampak peluang buat $$$.

Bisnes baik pada permulaannya, dapat sambutan yang menggalakkan pada tahun pertama hingga tahun ke-3. Tetapi disebabkan saya tiada matlamat dan hala tuju perniagaan serta tiada ILMU pengurusan perniagaan yang betul, lama kelamaan bisnes makin slow.

Masuk tahun ke lima, bisnes betul2 tenat, walaupun telah cuba diselamatkan berapa kali. Sehingga ada masanya saya terpaksa berhutang dengan adik beradik untuk bayar bil, ada masanya juga untung bisnes online secara part time pulak digunakan untuk menampung kos operasi kedai. Dan disebabkan tiada SISTEM perniagaan yang betul, walaupun ada pekerja, tetapi kebanyakkan kerja perlukan kehadiran saya. Saya betul2 terperangkap dalam bisnes saya sendiri.



Turning Point

Akhirnya, pada Jun 2013, saya terpaksa letgo bisnes tersebut, nasib baik ada pembeli yang berminat nak take over semua sekali. Tuhan saja yang tahu macam mana perasaan saya masa tu, macam terlepas BEBAN yang amat sangat. Dengan duit pembelian tersebut, saya settle semua bil2 tertunggak, tetapi pinjaman perniagaan masih berbaki dan masih perlu dibayar sehingga sekarang.

Terasa SEDIH juga, penat lelah selama beberapa tahun membangunkan bisnes tersebut, kemudian diambil alih oleh orang lain begitu sahaja.

Tapi saya NEKAD untuk berubah. Cukup-cukuplah saya menjadi hamba kepada bisnes sendiri. Bukan kehidupan seperti ini yang saya mahukan!

Setelah settle semua tunggakan, ada la baki sikit untuk saya memulakan bisnes yang baru, dan saya memilih untuk fokus bisnes online yang telah saya mulakan sebagai part time.

Bisnes Online.
Tak perlu modal besar.
Tak perlu premis/kedai.
Tak perlu pekerja.
Tak perlu buka/tutup kedai. Kedai sentiasa OPEN :)

Jualan dari bisnes online juga jauh lebih baik dari pendapatan Pusat Internet yang pada masa tu.
Bermulalah kehidupan saya sebagai Peniaga Online sepenuh masa. Selepas settle owner baru take over bisnes tersebut, saya dan keluarga berpindah ke tempat kelahiran isteri, Pasir Gudang, Johor.

Ikon Usahawan Bumiputera

Dalam saya menjalankan bisnes online, khususnya di Facebook, saya terbaca mengenai Dr.Azizan Osman, Pakar Pemasaran No.1 Asia. Saya pun follow group/page beliau, membaca buku2 beliau, juga pernah mengikuti seminar2 PERCUMA anjuran syarikat beliau.

Saya mula mengikuti beliau sejak Nov 2012 lagi. Seminar percuma pertama yang saya hadiri bersama isteri adalah Seminar Jutawan Industri, di Sunway Convention Centre, Seberang Jaya. Pengisian seminar tersebut betul2 merubah tanggapan saya terhadap dunia keusahawanan: kenapa kita perlu berniaga? Kenapa kita perlu kaya?

Setiap kali seminar, beliau berkongsi kisah jatuh bangun beliau dalam perniagaan dari dahulu sehingga berjaya seperti sekarang. Pada saya, semua usahawan Melayu khususnya perlu mencontohi beliau, berjaya dalam perniagaan dan kemudian bersedia membantu orang lain pula untuk berjaya dalam perniagaan.



Dengan mengikuti beliau, saya banyak terdedah dengan erti perniagaan itu sendiri, dapat ubah mind set tentang perniagaan, matlamat perniagaan yang sebenarnya dan banyak lagi ilmu2 tentang perniagaan. Beliau juga memperkenalkan kaedah M.E.S.T.I yang perlu ada pada diri seorang usahawan jika ingin berjaya.

M = Mentor
E = Emosi + Ilmu
S = Sistem
T = Tindakan
I = Impian

Dari situ saya banyak menghadiri seminar2 untuk mendapatkan ilmu berkaitan facebook marketing, disebabkan saya memang menjalankan perniagaan melalui facebook.

Walaupun agak lama saya follow Dr.Azizan Osman serta seminar2 beliau yang saya hadiri, tetapi saya masih blur, masih tiada Mentor untuk dituruti, kekurangan kuasa tindakan dan akhirnya momentum bisnes online semakin slow. Kembali kabur dan samar2 dalam hala tuju bisnes online saya ni.

Saya kembali tertekan. Tapi kali ini saya betul2 berdoa pada tuhan dan berserah padanya, agar suatu hari nanti Dia akan hadirkan pada saya MENTOR untuk membimbing saya, dengan SISTEM perniagaan yang terbukti berkesan. Tiap kali lepas solat, saya berdoa minta perkara tersebut.



Terima Kasih ALLAH

Ya betul. Permintaan saya dimakbulkan. Terima kasih Allah.

Saya terbaca kisah beliau (Mentor) dalam facebook alumni Dr.Azizan. Beliau merupakan antara testimoni kejayaan terbaru program keusahawanan Dr. Azizan. Dikongsikan bagaimana beliau mengamalkan ilmu pemasaran yang diajar oleh Dr.Azizan sehingga pendapatan perniagaan beliau berlipat kali ganda. Rupanya Mentor ini adalah salah seorang Friendlist Facebook saya :)

Beliau juga mengaplikasikan ilmu dan teknik yang sama kepada isteri beliau, sehingga isteri beliau 'terpaksa' berhenti kerja kerana bisnes nya meletop2. Saya sungguh teruja untuk belajar dengan beliau dan isterinya. Setelah menyuarakan hasrat saya untuk berguru dengan mereka, saya diperkenalkan lagi dengan seorang mentor yang akan membimbing saya secara lebih detail. Saya juga diperkenalkan kepada kumpulan mereka yang terdiri dari ramai usahawan yang telah berjaya, dan juga yang masih baru seperti saya. Semuanya positif2 belaka.

Allahuakhbar, alhamdulillah.

KINI, saya amat2 positif dalam apa jua keadaan dan dugaan yang datang. Saya berasa sungguh bersyukur kerana dipertemukan dengan mereka2 ini. Pesan Dr.Azizan, Mentor yang baik bukan sahaja mengajak kepada keuntungan dunia, malahan mengajak kepada keuntungan akhirat. Itulah yang ditekan oleh mentor2 dan rakan usahawan saya sekarang.

Kita berniaga kerana Allah, kerana sunnah, kerana nak membantu orang ramai, kerana nak menyelesaikan masalah orang ramai. Yakinlah rezeki itu datang dariNya. Saya yakin, saya berguru dengan orang yang betul, saya juga yakin saya berada dilandasan yang betul untuk memulakannya sekali lagi. Gagal sekali tak bererti gagal selamanya. Orang yang berjaya pasti pernah gagal.

Yang pasti saya lebih bersedia untuk permulaan kali ini. Dengan adanya Elmu dan Sistem yang akan dibimbing oleh Mentor, saya hanya perlu buat dengan Tindakan untuk mencapai Impian yang telah saya tetapkan.

Sekian perkongsian kisah saya.

Terima kasih kerana sudi membaca

Jika inginkan tips dan motivasi usahawan secara percuma, sila download ebook percuma di link berikut:
http://www.ebookniaga.com/sorryboss/adishasha

Suhardi Jamailudin (adie)

Shaklee Independent Distributor
ID: 1089730
Pasir Gudang, Johor Darul Takzim

013-4744 146 (call)
017-5980 770 (sms/wassup)


Kalau anda suka dengan perkongsian serta tips-tips ini dan anda rasakan ada dikalangan kawan atau saudara mara yang insyaAllah akan dapat manfaat dengan perkongsian ini, saya jemput untuk anda sama-sama hebahkan kepada mereka melalui butang LIKE di bawah. Semoga usaha kita untuk sebarkan ilmu bermanfaat ini dipandang oleh Allah dan memperoleh rahmatNya. InsyaAllah.










0 comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Blogroll

About

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my